Creëer vanuit eigenheid 2025/2026 – blok 1 – les 5

Thema les 5:
Paper lamination

Inleiding: Paper lamination is de Engelse term voor de techniek die we deze week gaan toepassen. Met deze techniek kunnen we onder andere van kwetsbare gelliprints – gemaakt op vloeipapier – papier maken dat een stuk sterker is en bijna niet scheurt. Ook kan dit papier eenvoudig met de naaimachine bewerkt worden.

Inhoud: De gelliprints op vloeipapier die we vorige week gemaakt hebben gaan we verlijmen op een strook kunststof vitrage. Daarnaast plakken we het overige deel van de vloeipapier prints met behulp van dubbelzijdig tape op een strook nepleer en sealen we het af met dezelfde lijmsubstantie die we ook voor het lamineren hebben gebruikt.

De lijm die we gaan gebruiken voor het lamineren is ‘Crea Patch Glue’ van de Action. Deze lijm verdun je in de verhouding 1:3, dus 1 flesje lijm meng je met 3 flesjes water. Het is belangrijk om het mengsel heel goed te roeren zodat er een egale, melkwitte substantie ontstaat. Als je geen Crea Patch kunt krijgen kijk dan voor een andere decoupage lijm zoals Mod Podge bijvoorbeeld of boekbindersslijm (Collall). Ook Caparol is een goede keuze, let op want deze werkt wel met een glanslaag af. Of de verhouding 1:3 ook werkt voor deze lijmen, durf ik niet te zeggen. Het mengsel kun je nog een behoorlijke tijd in een luchtdichte bak bewaren.

Leg allereerst een groot stuk plastic of een vuilniszak op de tafel voor je neer. Plak met schilderstape een dun strookje aan de bovenzijde van je vitrage in de breedte op het plastic vast. Pak je gelliprints erbij en scheur of knip ze in repen. Maak hiermee een visueel aantrekkelijk geheel dat je straks op de vitrage gaat lijmen. Zorg eerst dat de stroken op een plek liggen waar geen lijm komt. Schenk voorzichtig een beetje lijm in een platte bak en rol met de brayer (lino verfroller) door het mengsel heen totdat de brayer met lijm is bedekt. Rol nu eerst ,et de roller een laag lijm uit over de vitrage.

Leg vervolgens je stroken voorzichtig op de vitrage totdat deze helemaal bedekt is. Rol met je brayer over de vloeiprints heen, maar pas op! want teveel rollen kan ervoor zorgen dat je prints aan je brayer blijven kleven en stuk gaan. Zorg dat alles goed gelijmd is. Föhn op een lage stand, maar wel met warmte je werk droog en kijk of alles goed vast zit. Plak eventueel met je vinger de stukjes vast die nog niet goed plakken. Haal je werk als het droog is voorzichtig van het plastic af en föhn de achterkant ook goed droog. Knip je werk rondom uit zodat er een mooie strook ontstaat en laat het nog minimaal een dag nadrogen.

Stroken plakken op nepleer: Zorg voor een schone, droge plastic ondergrond. Leg eerst de stroken in een mooi patroon neer zodat je ze straks direct kan opplakken. Pak nu de strook nepleer en doe hier in de breedte – baan voor baan – dubbelzijdig(vloer)tape op. Kies wel een goed merk, goedkope tape wil nog wel eens loslaten na een tijdje. Trek na elke baan de bovenlaag eraf en zorg ervoor dat de tape mooi aansluit. Leg nu voorzichtig de gelliprintstroken op de tape en en wrijf ze goed aan. Als er overlappingen zijn die nog loszitten is dat geen probleem, die verlijmen we straks met elkaar. Wrijf eventuele kreukels glad, zodat er een mooi strak geheel ontstaat. Smeer tussen de overlappingen voldoende lijm en seal de bovenlaag af. Föhn eventueel de bovenste laag droog en check of alles goed vast zit. Laat je werk een dag nadrogen.

Samenvatting: Door papier te lamineren op textiel met (verdunde) decoupagelijm ontstaat ‘onscheurbaar’ papier dat gebruikt kan worden als boek kaft, maar ook bijvoorbeeld verwerkt kan worden in quilts. Omdat het papier stugger wordt kunnen er ook 3D objecten van gemaakt worden. We hebben nu met vitrage gewerkt maar het kan ook met kaasdoek, gaasdoek, katoen, canvas en linnen, maar ook hout is een goede optie.